יסודות בחקר הספרות העממית

ד"ר יואל פרץ

דרישות הקורס:

1.    נוכחות מלאה ופעילה בשיעור – היעדרות מעל לשלושה שיעורים תגרום לביטול הקורס.

2.    קריאת מאמר אחד בכל שבוע

3.    קריאת טקסטים שידרשו – עותקים של הטקסטים והמאמרים ימצאו לנוחיותכם בצילום מהיר, בספריה.

4.    מבחן בקיאות באמצע הסימסטר – 20% מהציון. ציון מעבר במבחן הבקיאות הוא תנאי להמשך ההשתתפות בקורס. חלק מן הסיפורים עליהם תבחנו ילמדו בכיתה. כל הסיפורים נמצאים בחוברת הקורס.

5.    מבחן מסכם – 80%.

6.    ציון מעבר בקורס הוא – 60.

 

סילבוס
שעור מס' 1: הגדרה ותיחום

קריאת חובה:

אלכסנדר ת', נוי ד', "קוים לאפיון הספור העממי", בתוך: ת' אלכסנדר (עורכת), עד עצם היום הזה, תל-אביב, 1993, עמ' 39 – 60.

 

רשות:

נוי ד', "פולקלור", בתוך: ת' אלכסנדר (עורכת), עד עצם היום הזה, על אומנות ההיגוד של המספר העממי, תל-אביב, 1993, עמ' 17-38.

 

ר' יאקובסון ופ' בוגטיריוב, "הפולקלור כצורה מיוחדת של יצירה", בתוך: א' אבן זוהר וג' טורי (עורכים), סמיוטיקה, בלשנות, פואטיקה מבחר מאמרים,  תל-אביב, 1986, עמ' 276 – 286.

 

עלי יסיף, "הספר העממי – פולקלור או תרבות פופולרית", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, (תשמ"א), עמ' 127-133.

 

 

שעור מס' 2: מעשיה ונובלה

א. מעשיה

חובה:

A Olrik, epic lawes of Folk Narrative, in A. Dundes (ed), The Study of

Folklore, Eaglewood Cliffs, (1965), pp. 129 - 141.

 

רשות:

ת' אלכסנדר, "סיפורי סינדרלה לטיפוסיהם", מעשה אהוב וחצי – הספור העממי של יהודי ספרד, ירושלים-באר-שבע, תש"ס, עמ' 280-327.

 

ח' בר-יצחק, "סמידה רמידה הורסת מזלה במו ידיה, עיון רב-תחומי בסיפורי סינדרלה של יהודי מארוקו", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, יג'-יד' (תשנ"א-תשנ"ב), עמ' 323-349.

 

M. Luthi, Sleeping Beauty, Once Upon a Time-On the Nature of Fairytales, Bloomington, 1976, pp.21-34.

                                                                 

ב. נובלה

חובה:

ע' יסיף, "נובלה", סיפור העם העברי, ירושלים, 1994, עמ' 35 – 39.

 

טקסטים:  "יסמין תמורת עיניים", "טרזין יפה התואר", "סמידה רמידה", "חנינת אללה", "מעשה האישה שחציה העליון כצורת בהמה".

 

שעור מס' 3: אגדה, ממוראט וספור אישי

 

א. אגדה

 

חובה:

ד' נוי, ר' שלם שבזי באגדת עם של יהודי תימן, בואי תימן, בעריכת י' רצהבי, תל-אביב, תשכ"ז, עמ' 106-133.

 

רשות:

ע' יסיף, "האגדה", סיפור העם העברי, ירושלים, 1994, עמ' 22-31.

 

טקסטים:, "האגדה על רבינו קלונימוס" (נמצא במאמר של ת' אלכסנדר: "האגדה הספרדית-יהודית על רבנו קלונימוס" (ראה לעיל), "לידת הבעש"ט", "מעשיו התמוהים של אליהו",

"מנין לגברים גרוגרת בגרונם"

 

ב. ממוראט וסיפור אישי:

 

חובה:

א' רוזן, "השיוך הז'נרי של סיפורי ניצולי השואה בהקשר של סיפורי חיים, סיפורים אישיים וספרות השואה", השואה כמרכז החיים, עבודה לקבלת דוקטור, אוניברסיטת ירושלים, 1994, עמ' 12 – 24.

 

טקסטים: "השריפה במקלחת", "המעיל", , סיפורי שמועה בתוך: ע' שנהר-אלרעי, מספר סיפור קהל: הסיפור העממי היהודי בישראל, 1994, עמ' 125-126, 128-129.

 

 

שעור מס' 4: משל, בדיחה

 

חובה:

ב' קירשנבלאט-גימבאלט, המשל בהקשר, הספרות, 20, (1975), עמ' 84-98.

 

רשות:

ד' בן עמוס, "עיון מחודש במושג הומור יהודי", מחקרי המרכז לחקר הפולקלור, א' תש"ל, עמ' כ"ה-ל"ג.

 

טקסטים: "השועל והלחם" (איסופוס), "סיפורי מקידה", "סיפורי ג'וחה","סיפורי הירשל"

 

 

. ΙΙΙ אסכולות וגישות בחקר הספרות העממית

 

שעור מס' 5: האסכולה ההיסטורית גיאוגרפית

חובה:

 

A. Aarne & S. Thompson, The Types of the Folktale, F.F.C 161, 1961.                                          

 

S. Thompson, Motif Index of Folk Literature, Copenhagen Bloomington, 1966, 30-35.

 

רשות:

ת' אלכסנדר, חנינת אללה: נוסח יהודי-תימני של ספור סינדרלה ומקבילותיו, בתוך ת' אלכסנדר (עורכת) עד עצם היום הזה, תל-אביב, 1993, עמ' 97-127.

 

טקסטים: סיפורי סינדרלה – "לכלוכית" (האחים גרים), The cat cinderella (גמבטיסטה בזילה), "לכלוכית או נעל הזכוכית הקטנה" (גרסת שרל פרו), Cinderella or Little Glass Sliper (שרל פרו – אנגלית).

 

 

שעור מס' 6: האויקוטיפ

 

חובה:

ל' הונקו, "ארבע צורות של הסתגלות למסורת", מחקרי ירושלים לפולקלור יהודי, ג', (תשמ"ג), עמ' 139-156.

 

רשות:

ת' אלכסנדר, "האגדה הספרדית-יהודית על רבנו קלונימוס בירושלים – לחקר דרכי ההסתגלות של הספור העממי", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, ה'-ו', (תשמ"ד), עמ' 85-123.

 

ג' חזן רוקם, חקר תהליכי התמורה בספור העממי, מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, ג', תשמ"ג, עמ' 127-139.

 

דפי עזר לשיעור: Jason H, types of Oral Tales in Israel, Jerusalem, Israel Ethnographic Society, 1975, p18.

 

ד' נוי,  "עלילות דם בסיפורי העדות", מחניים קי', תשכ"ז, עמ' לד – לה.

 

טקסטים: "בת שלמה במגדל", "אגדת שלושה וארבעה", "מעשה בבן מלך", "רפונזל"

 

 

האסכולה הסטרוקטראליסטית

 

שעור מס' 7: הגישה הפורמאליסטית

 

חובה:

ה' יזון, "האסכולה הפורמאליסטית במחקר הספרות העממית", הספרות, ג' (1971), עמ' 53-58.

 

רשות:

V. Propp, Morphology of the Folktale, Chicago, 1968.                                

 

דפי עזר לשיעור: הפונקציות של פרופ, מתוך:  ה' יזון, "האסכולה הפורמאליסטית במחקר הספרות העממית", הספרות ג', 1971, עמ' 56.

 

טקסטים: "בן העשיר ונסיכת ארץ הציפורים"

 

 

שעור מס'  8: הגישה הפרדיגמאטית

 

חובה:

ק' לוי סטרוס, עלילות אסדיוואל, הספרות, 20, (1975), עמ' 8-27.

 

טקסטים: "השמש התמים בן השם", מגילת רות

 

 

שעור מס' 9:  האסכולה הפסיכולוגית -הגישה הפסיכואנליטית והיונגיאנית

 

חובה:

ב' בטלהיים, "לכלוכית", קסמן של אגדות, תל-אביב, 1980, עמ' 187-217.

 

רשות:

 א' ניומן, על ההתפתחות הנפשית של היסוד הנשי, בתוך אפולאוס, אמור ופסיכה, תל-אביב, 1985 עמ' 39-112. (עמ' 1-39 הסיפור).

* המאמר נימצא בתדפיס 12455, במאגר התדפיסים של ספרייה אוניברסיטת בן גוריון.

 

טקסטים: "נערת האווזים", "הנערה כרותת הידיים", ,"ראש הפר ובת המלך", "בת המלך והכלב השחור"

 

 

שעור מס' 10: האסכולה הקונטקסטואלית, הפרפורמאטיבית והפונקציונאליסטית

 

א. הקונטקסטואלית:

 

רשות:

R.A. Georges, Toward an Understanding of Story Telling Events, Journal of  American Folklore, 82, 1969, pp313-328.                                                                

 

דפי עזר לשיעור: המודל של ג'ורג'ס, בתוך:

R.A. Georges, Toward an Understanding Telling Events, Journal of American Folklore, 82, 1969, pp. 317-321.

 

טקסטים: "סיפור גדסית"

 

ב. הגישה הפרפורמאטיבית (אומנות הביצוע)

 

חובה:

ת' אלכסנדר, מ' גוברין, "אמנות ההצגה של המספר העממי", עיתון 77, גליון 61-60, פברואר 1984 עמ'  49-52.

 

רשות:

ג' חזן רוקם, "לראות את הקולות, עיון בהיגוד הסיפור העממי מבחינה תיפקודית, סמיוטית ופרשנית", בתוך ת' אלכסנדר, עד עצם היום הזה, תל-אביב, 1993, עמ' 127-139.

 

ג. הגישה הפונקציונאליסטית

 

רשות:

ת' אלכסנדר, "העיצוב הז'אנרי של סיפורי שדים, נישואים בין גבר לשדה", בתוך י' עצמון (עורכת), אשנב לחייהן של נשים בחברות יהודיות, ירושלים, 1995, עמ' 291-307.

 

W.R. Bascom, Four Functions of Folklore, In A. Dundes (ed), The Study of Folklore , Eaglewood Cliffs(1965), pp.279-299.                                                                      

 

 

שעור מס' 11: האסכולה הפמיניסטית

 

חובה:

ציפי שמעיה, "בקורת פמיניסטית על תפקידי המינים במעשיות מסורתיות", בתוך מירי ברוך (עורכת), אל תנשקי את הצפרדע, תל-אביב, 1998, עמ' 86-96.

 

רשות:

Karen E. Rowe, Feminism and Fairy Tales, Womens Studies, 1979, Vol.6 pp.237-257.

 

טקסטים: "לילית", "אישה בכל אלה לא מצאתי"

 

 

שעור מס' 12: הדרכה ביבליוגרפית, קבצים סיפוריים

 

קבצים נבחרים:

·          ספר האגדה  / ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי.                           

·          ממקור ישראל / מ"י בן גוריון (ברדיצ'בסקי)                       

·          אגדות היהודים / ל' גינצבורג                                                 

·          ספר עושה פלא / י"ש פרחי

·          חודש חודש וסיפורו / ד' נוי (עורך)

·          מעשיות האחים גרים

·          אוצרו של אבא / ת' אלכסנדר וד' נוי

·          ספר המעשיות / מ' בן יחזקאל

·          ספר הדמיונות של היהודים / פ' שדה

·          המיתולוגיה היוונית / אהרון שבתאי

·          האביר, השד והבתולה / עלי יסיף 

·          שבחי הבעש"ט / ס.א. הורודצקי

·          דקאמרון / ג'. בוקאצ'יו